28 listopada na scenie Regionalnego Centrum Kultury w Kołobrzegu zaprezentujemy jeden z najwybitniejszych spektakli ostatniej dekady, nagrodzony m. in. w plebiscycie O!Lśnienia 2018, "Zapiski z wygnania" w reżyserii Magdy Umer i w wykonaniu Krystyny Jandy oraz Janusza Bogackiego z zespołem.

„Ile cierpienia można znieść, zanim się nie oszaleje? Powychodzili z lasów, z dziur w ziemi, z szaf, piwnic i strychów, wyszli półżywi z obozów, wrócili z Syberii i Kazachstanu, do domu, do Polski. A potem, przez następne dwadzieścia trzy lata nie wyjechali (...). Chcieli mieszkać tutaj, tu, gdzie się urodzili ich rodzice i gdzie się urodziły ich dzieci – my. Po wojennej gehennie, po latach cierpienia i strachu, mimo wszystko jeszcze raz zadecydowali, że Polska to ich kraj. I tych ludzi po 1968 roku Polska wyrzuciła”.

Niemalże wprost z desek warszawskiego Teatru „Polonia”, po dwóch spektaklach zagranych tam 25 i 26.11 prezentować będziemy na scenie Regionalnego Centrum Kultury w Kołobrzegu jeden z najwybitniejszych ostatniej dekady, nagrodzony m. in. w plebiscycie O!Lśnienia 2018, spektakl "Zapiski z wygnania" w reżyserii Magdy Umer. „Zapiski z wygnania” to bardzo osobiste wspomnienia Sabiny Baral, dwudziestoletniej emigrantki roku 1968, która wyjechała razem z rodzicami: „Spektakl, którego emocje dzisiaj dzielimy, to moja osobista historia. Historia utraty i zyskania ojczyzny. Historia obrony godności. Historia samobójstwa mojej polskiej tożsamości, aby zrobić miejsce dla nowej. Opowiadam Wam o tym, bo mnie już tutaj nie ma, a Wy jesteście. I tutaj są Wasze dzieci”.

Krystyna Janda za rolę w spektaklu ZAPISKI Z WYGNANIA została wyróżniona, m. in. indywidualną nagrodą aktorską w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, nagrodą główną na XVII Festiwalu Prapremier Nie/Podległa 2018, tytułem najlepszej aktorki na XXIV Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, nagrodą główną oraz nagrodą publiczności na 14. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni oraz Grand Prix 59. Kaliskich Spotkań Teatralnych.

Adaptacja: Magda Umer i Krystyna Janda

Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki

Realizacja dźwięku: Michał Cacko

Projekcje: Radosław Grabski

Producent wykonawczy i asystentka reżysera: Ewa Ratkowska

Obsada: Krystyna Janda i Janusz Bogacki z zespołem muzycznym w składzie: Tomasz Bogacki (gitara), Mateusz Dobosz/Paweł Pańta (kontrabas), Bogdan Kulik (perkusja), Marek Zebura (skrzypce)

Czas trwania: 100 minut, bez przerwy

Data premiery: 09 marca 2018

Spektakl zostanie wystawiony w sali widowiskowej Regionalnego Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta 28 listopada, w niedzielę, o godz. 18.00.

Bilety w cenie 80 zł (normalne), 70 zł (ulgowe/Karta Mieszkańca) do nabycia w kasie RCK do dnia 27.11.2021 r.

W dniu koncertu wszystkie bilety w cenie 80 zł.

Bilety dostępne również na www.kupbilecik.pl

Poniżej fragmenty recenzji:

• „Magda Umer, Krystyna Janda przy wsparciu ze strony Janusza Bogackiego i jego zespołu w swym teatralnym misterium wprowadzili nas w to, co znane i nieznane. Los polskich Żydów zapisany jednostkowym losem Sabiny Baral.(…) To nie jest spektakl, a przedstawienie dramatu człowieka i... całej ludzkości. (…) Dramat wygnania tak sugestywnie i mistrzowsko przeżyty na scenie przez Krystynę Jandę, a muzycznie oddany przez zespół Janusza Bogackiego, to teatr głęboko osobisty, meta-podmiotowy, oddzielny, odrębny, autobiograficzny, wręcz intymny i zamknięty.” Zbyszek Dramat

• „Mógłbym powiedzieć nieoryginalnie, że na Zapiskach płakałem, ale płakał chyba każdy, kto widział to przedstawienie. Tak czystej i pięknej prozy, a przy tym scenicznej i leżącej w ustach – dawno nie słyszałem. (…) Wszystko w tym spektaklu spoczywa na Jandzie i mogę powiedzieć, że to dobra inwestycja, dobre spoczywanie. Wielka aktorka, ale naprawdę, a nie, bo „tak się mówi”. Wielka i koniec. Potrafi ożywić temat, który nie tylko dla mnie był już wyczerpany. Jak się okazuje, nie ma złych tematów, są jedynie słabi artyści.” Maciej Stroiński

• „To przeplatanie tekstu muzyką i fragmentami filmowymi działa w poruszający sposób: Janda wbija w fotel, z każdą kolejną minutą wzmacnia przekaz. I choć tekst miejscami ociera się o patos, to intymność tej bolesnej opowieści szybko go niweluje.(…) Krystyna Janda przy pomocy bardzo skromnych teatralnych środków – swojego głosu i spojrzenia – tworzy wybitną wręcz rolę, nie tylko dając wyraz artystycznemu zaangażowaniu w bieżące sprawy publiczne, lecz także po ludzku chwytając za serce przejmującą opowieścią o gniewie i strachu, które przekuwają się w samotność i bezsilność.” Magda Mielke

Recenzje spektaklu pochodzą ze strony: https://teatrpolonia.pl/event-data/3341/zapiski-z-wygnania

 

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn