Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego 15 marca 2015 roku podczas wyjazdowego posiedzenia w Koszalinie, upomniał się o realizację budowy drogi ekspresowej S11.

Jednogłośnie przyjęto stanowisko które zostało przesłane do rządu oraz sejmu.  Pomorze Środkowe, wschodni subregion województwa zachodniopomorskiego, boryka się z trudnościami komunikacyjnymi stanowiącymi istotny problem w przyspieszeniu jego rozwoju.  Mieszkańcy Pomorza Środkowego od lat postulują realizację, tej niezwykle ważnej inwestycji. Obecna droga krajowa nr 11  to liczący blisko 550 km szlak drogowy, bardzo ważne połączenie pomiędzy Pomorzem Środkowym, a środkową i południową Polską. Jednojezdniowy szlak, przebiegający przez centra wielu miejscowości powoduje, że znacznie maleje prędkość podróżna przy jednoczesnym wzroście zagrożeń drogowych. Droga ta charakteryzuje się bardzo dużym natężeniem ruchu. Według Generalnego Pomiaru  Ruchu 2010 roku jego poziom na wielu odcinkach przekracza 7500 pojazdów na dobę, natomiast w pobliżu większych miast przekracza 10000 pojazdów. Wymarzona S11 docelowo połączy Górnośląski Okręg Przemysłowy z kurortami środkowego wybrzeża Bałtyku,  przebiegając przez Bytom, Lubliniec, Ostrów Wielkopolski, Poznań, Piłę i Koszalin. Droga ta zapewni całemu Pomorzu Środkowemu bardziej dynamiczny rozwój, a jej zakończenie  to strefa nadmorska, port i uzdrowisko w Kołobrzegu oraz sieć ośrodków  wypoczynkowych. Odpowiedzi udzielił Sekretarz Stanu w  Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.  Pan minister poinformował, że w ministerstwie przygotowano projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023. Dokument ten określa również planowane do wybudowania obwodnice znajdujące się w ciągach dróg krajowych. W udzielonej sejmikowi odpowiedzi czytamy: „Przy wyborze inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach Programu, stosowane były obiektywne kryteria zapewniające  uzyskanie możliwie najlepszych efektów gospodarczych, społecznych i ekonomicznych. Zhierarchizowana na podstawie obiektywnych kryteriów, lista inwestycji drogowych, została zawarta w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą 2030 r.). Na wyżej przytoczonej liście ciągi drogi S11 znajdują się na odległych miejscach:

 

1. S11 Poznań - Kępno - poz. 30.

 

2. S11 Piła- Poznań- poz. 34.

 

3. S11 Kępno - Katowice - poz. 41.

 

4. S11 Koszalin - Piła - poz. 42.

 

Przyjęty dla projektu Programu limit finansowy w wysokości 92,8 mld zł umożliwił ujęcie na liście podstawowej ciągów dróg do poz. 20. z wyjątkami. Z tego względu nie włączono do przedmiotowego projektu drogi S11”. Likwidację tzw. wąskich gardeł na DK11 ma  zapewnić budowa obejść kilku miejscowości. Na liście podstawowej Programu inwestycji w zakresie obwodnic w ciągu drogi S11 znalazły się: obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego (12,8 km) - 345,3 mln zł; obwodnica Jarocina (13 km) - 321,3 min zł; obwodnica  Szczecinka (12 km)- 691,5 mln zł; obwodnica Ujścia (17,6 km) - 334,6 mln zł; obwodnica Kępna (8 km) - 144,8 mln zł. Łącznie, na zadania na drodze S11, rząd chce wydać jedynie 1,83 mld zł. Planowana budowa drogi ekspresowej S6 usprawni przejazd pomiędzy  Koszalinem i Kołobrzegiem. Natomiast wyprowadzenie ruchu z Koszalina zapewni budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa wraz z odcinkiem S11 Bielice – Koszalin Zachód. Przetarg na to zadanie ogłoszono w roku ubiegłym. I to niestety jest wszystko na co możemy my, a także nasi goście z południa Polski liczyć. Do 2020 roku (z perspektywą do 2030 r.) usprawniony więc zostanie ruch na blisko 100 km drogi nr 11. Pozostałe prawie 500 km tej trasy będzie pewnie usprawniane w połowie XXI wieku. Ciekawe czy wówczas  inwestycje drogowe będą mogły nadal liczyć na wsparcie z UE? Szkoda, że postulaty zachodniopomorskich samorządów traktowane są jak natrętne i wydumane oczekiwania.

 

                                                                                          Jerzy Kotlęga

 

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn