W Przedszkolu Miejskim nr 3 im M. Montessori w grupie IV "Biedronki" z dziećmi 6-letnimi jest realizowany program promocji zdrowia psychicznego "Przyjaciele Zippiego".

Jest to międzynarodowy program, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.

Co istotne, został on oceniony przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom jako program obiecujący. Program Przyjaciele Zippiego był kilkakrotnie poddawany wszechstronnej ewaluacji. Badania prowadzone na Litwie, w Danii i Irlandii jednoznacznie potwierdziły pozytywne oddziaływanie programu w postaci wzrostu kompetencji zaradczych, społecznych i komunikacyjnych dzieci uczestniczących w zajęciach. Najnowsze badania potwierdzają również wpływ programu na osiągnięcia szkolne uczniów. Program jest realizowany w Polsce od 10 lat, a najlepszym potwierdzeniem jego jakości jest fakt, że wielu nauczycieli realizuje program co roku z nowymi grupami dzieci i deklaruje, że już nie wyobraża sobie pracy z dziećmi w tej grupie wiekowej bez programu Przyjaciele Zippiego.

Główne cele programu: wyposażenie dzieci w podstawowe kompetencje społeczno - emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych; troska o zdrowie, dobre samopoczucie i dobre funkcjonowanie małych dzieci; zapobieganie problemom w przyszłości poprzez wyposażenie dzieci w podstawowe umiejętności życiowe, społeczne i emocjonalne, radzenia sobie z trudnościami, ze zmianą i stratą oraz rozwiązywania konfliktów.

A kim jest tytułowy Zippi? To sympatyczny patyczak, wokół którego zaprojektowane są wszystkie scenariusze spotkań z przedszkolakami. Wspólnie z Zippim dzieci uczą się rozpoznawać, co człowiek czuje w konkretnej chwili, czym można go zranić i co zrobić, by tego uniknąć. Każda sytuacja problemowa pokazuje dzieciom, że nie ma sytuacji bez wyjścia. Bohaterowie przeżywają różne emocje dobrze znane małym dzieciom. Każde opowiadanie jest barwnie zilustrowane i uzupełnione zadaniami takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy. Na zakończenie każdych zajęć dzieci przy pomocy uśmiechniętych lub smutnych "buziek" oceniają jak podobało im się spotkanie oraz jak się czuły.

W I semestrze zostało zrealizowanych 6 zajęć. Cały program obejmuje 6 części po 4 zajęcia (ogółem 24 zajęcia).

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn