×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 70.

Aneta Cieślicka, powiatowy rzecznik konsumentów, została wyróżniona przez prezesa Urzędu OchronyKonkurencji i Konsumentów za zasługi na rzecz ochrony konsumentów. 15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. Rzecznicy konsumentów pomagają już od 20 lat. Co ósmy Polak skorzystał już z takiej porady.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
- W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówił podczas ogólnopolskiego spotkania rzeczników w Warszawie Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.  Debata odbywa się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Na konferencji z okazji Światowego Dnia Konsumenta poruszono temat nadzoru rynku w Polsce i zmian, które przed nim stoją, jak i o tym, jakie wyzwania czekają konsumentów i instytucje, które chronią ich prawa, rozmawiamy.
Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1 stycznia 1999 r. Wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych całej Polsce. Mierzą się też z problemami: wielu z nich jest zatrudnionych nie na pełny etat, a nawet na jedną czwartą, nie mają osób do pomocy, łączą tę funkcję z inną, którą sprawują w samorządzie. To wszystko sprawia, że jakość pomocy konsumentom jest różna.  
- Chciałbym, żeby to się zmieniło. Widzę potrzebę zmian legislacyjnych, ale też zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich, które stawia przed nimi XXI w.  Poszkodowany powinien dostać pomoc w skompilowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – mówił Marek Niechciał. Już teraz każdy konsument może skorzystać z darmowej pomocy prawnej w prostych sprawach w dodatkowych 1,5 tys. punktach w Polsce.  – Doceniam pracę rzeczników, dlatego w tym roku, z okazji jubileuszu, wyróżniłem 30 z nich. Dziękuję im za zaangażowanie, wielu z Państwa sprawuje funkcję rzecznika od początku, czyli od 20 lat – dodał Niechciał. Wśród wyróżnionych za zasługi na rzecz ochrony konsumentów znalazła się nasza powiatowa rzeczniczka, Aneta Cieślicka, która pomaga konsumentom już od 18 lat. Nie raz na antenie TKK i Radia Kołobrzeg, a także na naszym portalu ostrzegała przed naciągaczami oraz informowała o możliwych krokach prawnych w walce z nieuczciwymi sprzedawcami.

UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów wyróżnili także dwie firmy tytułem Amicus Consumentium 2018 r. Przedsiębiorców w szczególności doceniono za udział w polubownym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Laureaci to: CCC z Polkowic (już po raz drugi) i sklep Mix Małgorzata Dawidowska ze Słupska. Wyróżnienie zostało ustanowione w 2017 r. Laureaci zostają wyłonieni spośród przedsiębiorców zgłoszonych między innymi przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów, organizacje konsumenckie.

 
 
Dodaj komentarz

Komentarze na portalu informacje.kolobrzeg.pl są własnością ich twórców. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za opinie pozostawione w serwisie. Jeśli jakikolwiek komentarz uważasz za niestosowny lub narusza jakiekolwiek zasady komentowania w serwisie napisz na adres: studio@tkk.pl

Kod antyspamowy
Odśwież

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn