W rejonie przyszłego węzła Zegrze Pomorskie uroczyście została zainaugurowana budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice. Są to trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości 48 km i całkowitej wartości inwestycji około 1,76 mld zł.

Realizacja robót budowlanych na trasie rozpoczynającej się na węźle Koszalin Zachód, a kończącej na węźle Bobolice potrwa nieco ponad dwa lata. Oddanie trasy do ruchu planowane jest na III kwartał 2023 roku. Są to pierwsze odcinki drogi S11 niebędące obwodnicami miejscowości, dla których rozpoczynane są roboty budowlane. Docelowo droga S11 ma połączyć Kołobrzeg i Koszalin przez Poznań ze Śląskiem.

- Warto podkreślić, że to miejsce to czytelny i namacalny dowód na inwestycyjną ofensywę na Pomorzu Zachodnim – powiedział wojewoda Zbigniew Bogucki. – S11 to aorta dla wschodniej części naszego województwa – bez tej drogi nie jest możliwy rozwój gospodarki i turystyki Koszalina, Kołobrzegu, czy Szczecinka – podkreślił wojewoda.

Trzy decyzje ZRID i rozpoczęcie robót

Rozpoczęcie realizacji S11 Koszalin - Bobolice było możliwe dzięki ujęciu inwestycji w limicie finansowym Programu Budowy Dróg Krajowych w roku 2017. Następnie ruszyły prace nad Koncepcjami programowymi i badania podłoża. Przetargi na zaprojektowanie i budowę zostały ogłoszone w marcu 2019 roku. W lutym i marcu 2020 roku zostały podpisane umowy z wykonawcami, którzy przystąpili najpierw do prac projektowych (mieli 10 miesięcy na przygotowanie projektów budowlanych). Zgodnie z terminami kontraktowymi - w grudniu ubiegłego roku - zostały złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W drugiej połowie czerwca Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje ZRID dla wszystkich trzech odcinków, co umożliwiło rozpoczęcie robót budowlanych.

Odcinki realizacyjne S11

Koszalin - Zegrze Pomorskie; długość: 16,8 km; wykonawca: Budimex; wartość umowy: 579,8 mln zł

Zegrze Pomorskie - Kłanino; długość: 19,3 km; wykonawca: Mostostal Warszawa; wartość umowy: 478,3 mln zł

Kłanino - Bobolice; długość: 11,6 km; wykonawca: Kobylarnia i Mirbud; wartość umowy: 450 mln zł.

48 kilometrów dwujezdniowej drogi

W ramach inwestycji zostanie zrealizowana dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Droga będzie miała zupełnie inny przebieg niż obecna DK11. Rozpocznie się od węzła Koszalin Zachód, którego północna część powstała w ramach budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. Dalej droga będzie biegła w kierunku południowym na zachód od DW167. W rejonie miejscowości Niekłonice powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo kategorii II). Na południe od miejscowości Niedalino S11 przetnie DW167 i będzie dalej biegła w kierunku wschodnim. Na przecięciu z DW167 powstanie węzeł drogowy Zegrze Pomorskie. W rejonie miejscowości Dargiń powstanie para MOP kategorii I. W rejonie miejscowości Kłanino droga zbliży się do obecnej drogi krajowej nr 11. Powstanie tam węzeł drogowy. Droga będzie biegła na wschód od obecnej DK11. Na przecięciu z DW169 powstanie węzeł drogowy Głodowa. Nowa trasa ominie miejscowość Bobolice, w której obecnie (zwłaszcza w okresie wakacji) często tworzą się zatory drogowe. Na przecięciu z DW171 powstanie węzeł drogowy Bobolice, który będzie również skomunikowany z obecną DK11. W ramach inwestycji powstanie też Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Bobolice. Łącznie w ramach trzech odcinków realizacyjnych zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, dwóch par MOP i jednego obwodu utrzymania. 

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn