Zapłaciły za towar kilkaset złotych, a dostały podróbki. Tylko wczoraj dwie pokrzywdzone zgłosiły, że zostały oszukane przez nieuczciwych sprzedających.

Jedną z głównych zalet zakupów przez internet jest wygoda. Nie wychodząc z domu można kupić wszystko. Niestety wraz z rosnącą liczbą internetowych konsumentów, wzrasta też liczba internetowych oszustów. Bardzo często przekonują się o tym także mieszkańcy powiatu kołobrzeskiego.

Tylko w ciągu jednego dnia do Komendy Powiatowej Policji w Kołobrzegu dotarły dwa zgłoszenia od kobiet które zakupiły towar i zapłaciły za niego blisko 500 złotych. Po kilku dniach oczekiwania na dostawę, odebrały swoje paczki jednak nie znalazły w nich tego co zamawiały. Kontakt ze sprzedającym w obu przypadkach okazał się niemożliwy.

Myślisz, że trafiłeś na okazję? Uważaj! Nie dać się oszukać podczas zakupów przez internet. Schemat działania internetowych oszustów jest zwykle bardzo podobny. Poprzez ogłoszenia w sieci oferują na sprzedaż różne towary bądź usługi po bardzo atrakcyjnej cenie. Po dokonaniu przez kupującego wpłaty na podane konto bankowe, wszelki kontakt ze sprzedającym nagle się urywa. Oszukany nie ma więc ani pieniędzy, ani towaru, a czasem ten który do niego trafi jest niezgodny z opisem. Jednak przy odrobinie zdrowego rozsądku można jednak ograniczyć ryzyko padnięcia ofiarą tej formy oszustwa. Przede wszystkim uważajmy na „super okazje”. Przed dokonaniem transakcji warto sprawdzić wiarygodność osoby sprzedającej dany produkt. Zweryfikujmy czy jest rzetelny. Jeśli chcemy wziąć udział w aukcji internetowej, sprawdźmy poprzednie aukcje oraz opinie kupujących na temat sprzedawcy. Zamiast uiszczać opłatę za towar przed wysyłką, warto zapłacić nieco więcej i wybrać opcję zapłaty za pobraniem.

Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa? Przede wszystkim należy:

• jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu;

• zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y;

• gdy do oszustwa doszło na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres (korespondencja e-mail powinna być zapisana w formie elektronicznej, np. w formacie *.eml), sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem,

• zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji. Nie wolno zapominać o ochronie swoich danych personalnych. Uchroni nas to przed wplątaniem w przestępczą aktywność oszustów aukcyjnych, dlatego:

• nie należy logować się do serwisów z innego komputera niż nasz własny, gdyż nie mamy pewności, że na danym komputerze nie jest uruchomione oprogramowanie do pozyskiwania informacji, które powinny być znane tylko nam (sniffer’y, keylogger’y) lub nawet czy jest na nim zainstalowany program antywirusowy z aktualnymi bazami złośliwego oprogramowania,

• nie należy podawać żadnych danych w odpowiedzi na rzekome zapytania od administracji serwisu aukcyjnego, są to w 100% preparowane przez oszustów e-mail’e celem przejęcia naszego konta użytkownika,

• nie należy dokonywać płatności i logować się do serwisów z podaniem swojego hasła w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do internetu (tzw. hot-spotach).

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn