×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 70.

Aneta Cieślicka, powiatowy rzecznik konsumentów, została wyróżniona przez prezesa Urzędu OchronyKonkurencji i Konsumentów za zasługi na rzecz ochrony konsumentów. 15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. Rzecznicy konsumentów pomagają już od 20 lat. Co ósmy Polak skorzystał już z takiej porady.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
- W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówił podczas ogólnopolskiego spotkania rzeczników w Warszawie Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.  Debata odbywa się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Na konferencji z okazji Światowego Dnia Konsumenta poruszono temat nadzoru rynku w Polsce i zmian, które przed nim stoją, jak i o tym, jakie wyzwania czekają konsumentów i instytucje, które chronią ich prawa, rozmawiamy.
Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1 stycznia 1999 r. Wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych całej Polsce. Mierzą się też z problemami: wielu z nich jest zatrudnionych nie na pełny etat, a nawet na jedną czwartą, nie mają osób do pomocy, łączą tę funkcję z inną, którą sprawują w samorządzie. To wszystko sprawia, że jakość pomocy konsumentom jest różna.  
- Chciałbym, żeby to się zmieniło. Widzę potrzebę zmian legislacyjnych, ale też zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich, które stawia przed nimi XXI w.  Poszkodowany powinien dostać pomoc w skompilowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – mówił Marek Niechciał. Już teraz każdy konsument może skorzystać z darmowej pomocy prawnej w prostych sprawach w dodatkowych 1,5 tys. punktach w Polsce.  – Doceniam pracę rzeczników, dlatego w tym roku, z okazji jubileuszu, wyróżniłem 30 z nich. Dziękuję im za zaangażowanie, wielu z Państwa sprawuje funkcję rzecznika od początku, czyli od 20 lat – dodał Niechciał. Wśród wyróżnionych za zasługi na rzecz ochrony konsumentów znalazła się nasza powiatowa rzeczniczka, Aneta Cieślicka, która pomaga konsumentom już od 18 lat. Nie raz na antenie TKK i Radia Kołobrzeg, a także na naszym portalu ostrzegała przed naciągaczami oraz informowała o możliwych krokach prawnych w walce z nieuczciwymi sprzedawcami.

UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów wyróżnili także dwie firmy tytułem Amicus Consumentium 2018 r. Przedsiębiorców w szczególności doceniono za udział w polubownym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Laureaci to: CCC z Polkowic (już po raz drugi) i sklep Mix Małgorzata Dawidowska ze Słupska. Wyróżnienie zostało ustanowione w 2017 r. Laureaci zostają wyłonieni spośród przedsiębiorców zgłoszonych między innymi przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów, organizacje konsumenckie.

 
 

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn